وظيفه اصلي اين گروه از چراغ ها روشن کردن مسير پيش روي شماست و با توجه به اينکه محدود وسيعي از مسير را روشن مي کنند، به باتري قوي تري نياز دارند، بنابراين قيمت آن ها نسبت به چراغ هاي عقب (که چراغ هشدار محسوب شده و امکان ديده شدن شما، توسط ساير رانندگان را فراهم مي کنند) بيشتراست.
ساده ترين چراغ هاي جلو از يک لامپ، قاب محافظ لامپ، پايه اي جهت اتصال به فرمان يا کلاه و يک باتري که مي تواند به صورت جدا به تنه يا فرمان متصل شده و يا در قاب محافظ لامپ، جاسازي شده باشد، تشکيل شده اند.
در مدل هاي بعدي، از LED و يک باتري معمولي مانند A-A استفاده شده است. اين چراغ ها مجموعه اي کوچک هستند که براي نصب راحت و بي دردسر بر روي فرمان و يا دسته دوچرخه طراحي شده اند. اما در مدل هاي پيشرفته، به طور کلي از دو نوع اصلي لامپ هاي LED و HID و دو نوع باتري Ni-MH (نيکل متال هيدريد) و Li-ion (يون ليتيوم- همان باتري هايي که در گوشي هاي تلفن همراه به کار رفته) استفاده شده است.
با وجود اينکه ترکيبي از لامپ و باتري HID-NiNH يک ترکيب بسيار کارآمد است، اما نسل جديدي از چراغ هاي LED با تکنولوژي بهتر وارد رقابت با آن ها شده اند. تکنولوژي بهتر به اين معناست که چراغ هاي LED با همان تعداد و در مدت زمان مشابه با دوام ترند و از قدرت روشنايي بيشتري برخودار بوده، در شرايط آب و هوايي مرطوب و سرد، عملکرد مطلوبي دارند و در صورت آسيب به راحتي قابل تعويض مي باشند. به همين خاطر، بيشتر دوچرخه سواران استفاده از مجموعه چراغ هاي LED/Li-ion را به جهت تعادل مطلوب آن ها در عملکرد، مقاومت و سهولت شارژ شدن ترجيح مي دهند.
علاوه بر نوع لامپ و باتري به کار رفته در چراغ دوچرخه، موارد ديگري نيز وجود دارند که در انتخاب نهايي محصول تاثير به سزايي دارند. از جمله مي توان به سيستم سخت افزاري چراغ اشاره کرد. اتصالات داخلي چراغ بايد به قدر کافي محکم باشند تا در برابر ضربه هاي ناشي از حرکت دوچرخه، مقاومت لازم را از خود نشان دهند. اتصالات کابل ها بايد به گونه اي باشند که در تکان هاي شديد شل نشوند، محافظ لامپ و باتري بايد مقاوم در برابر آب بوده و همچنين يک چراغ مناسب بايد از پايه مطمئني جهت اتصال چراغ به ميله فرمان برخوردار باشد.
چراغ هاي LED/Li-ion
پايه چراغ بايد به گونه اي طراحي شود که براي باز و بسته کردن آن به ابزار خاصي نياز نباشد. بنابراين سادگي طراحي، مخصوصا در چراغ هايي که باتري براي شارژ مجدد بايد به طور کامل خارج شود، يکي ديگر از معيارهاي مهم است. نه تنها قدرت روشنايي چراغ، بلکه الگوي تابش پرتو و رنگ آن نيز مهم است. الگوي تابش پرتو ميتواند به صورت گسترده باشد، به اين معنا که عرض بيشتر و طول کمتري از مسير را روشن کند و يا به صورت متمرکز باشد، يعني طول بيشتري از مسير را در راستاي خود روشن کند. بسياري از دوچرخه سواران ترکيبي از دو الگوي بالا را ترجيح مي دهند. براي مثال يک دوچرخه سوار ممکن است از سيستم روشنايي اي متشکل از يک چراغ با پرتوي گسترده و چند چراغ با پرتوي متمرکز که به صورت جداگانه بر روي کلاه، فرمان و... نصب شده، استفاده کند. تا به وسيله پرتوي نور گسترده کليات مسير را ببيند و براي بررسي جزييات از پرتوهاي متمرکز استفاده کند.
الگوي تابش پرتو
همان طور که در بالا ذکر شد، ترکيب چراغ هاي نصب شده بر روي فرمان و کلاه بسيار محبوب است اما بايد اين نکته را به ياد داشته باشيد که چراغ هاي نصب شده بر روي فرمان، ثابت هستند و در موارد خاصي مانند دوچرخه سواري در جاده هايي با پيچ زياد يا در سراشيبي هاي تند، که به طور ناخودآگاه قبل از حرکت فرمان، دوچرخه سوار سر خود را جهت بهتر ديدن جزييات مسير و موانع آن، تکان مي دهد، اين چراغ هاي ثابت کاربرد چنداني ندارند و استفاده از يک چراغ بر روي کلاه، به دوچرخه سوار کمک مي کند تا با حرکت سر خود، مسير مورد نظر را بررسي کند. بنابراين در اين شرايط، اهميت نصب يک چراغ مطمئن بر روي کلاه، به مراتب بيشتر از چراغ ثابت بر روي فرمان است.
يکي از موارد قابل توجه در خريد چراغ براي نصب بر روي کلاه، وزن آن است. چراغ هاي کوچکتر و سبکتر به مراتب بهتر از چراغ هاي بزرگ و سنگين هستند زيرا با اعمال وزن کمتر به کلاه و گردن، دوچرخه سوار را خسته نمي کنند.
چراغ هاي متحرک بر روي کلاه
بسياري از دوچرخه سواران حالت هاي مختلفي از چراغ ها را براي دسترسي به يک ترکيب ايده آل امتحان کرده اند. در نهايت اگرچه قدرت روشنايي چراغ ها از مهمترين معيارهاي انتخاب است، اما نبايد از تاثير رنگ آن غافل شد. ترکيب دو رنگ "سفيد" و "آبي سرد" از بهترين ترکيب هاي موجود و سازگار با چشم است. اما همين ترکيب اگر بيش از حد استاندارد به کار گرفته شود، مي تواند باعث کاهش ديد موثر دوچرخه سوار شود. حتما براي شما هم پيش آمده که به جسمي فلزي که زير نور مستقيم خورشيد قرار دارد، بيشتر از چند ثانيه نگاه نکره ايد. بازتاب پرتوي تابشي از اين طيف رنگي نور، در صورتي که خيلي زياد باشد، بازتابي خيره کننده خواهد بود و اصطلاحا چشم را ميزند، درست مانند بازتاب نور خورشيد از سطوح فلزي. رنگ هاي گرمتر مانند قرمز و زرد در مقايسه با رنگ هاي سرد، کمتر با اين مشکل مواجه هستند و جزييات بيشتري را نشان مي دهند اما قدرت و طول موثر کمتري دارند به اين معنا که فاصله طولي و عرضي کمتري را روشن مي کنند.
ايران چرخ