برای درك اینكه یك استراتژی مؤثر برای هدیه دادن چیست باید به این نكته فكر كرد كه چه چیزی نیست!
ابتدا باید بین هدیه شركتی دادن و برنامهای كه مبتنی بر محرك و پاداش است، تمایز قایل شد. هر چند كه انواع گیرندگان برای گرفتن هدیه و محرك شبیه یكدیگرند، اما از دو جنبه عملی و استراتژیك با یكدیگر تفاوت دارند. محركها، پاداشهایی هستند برای اینكه سطوح فعالیتی مشخصی را دامن بزنند، مثل برنامههای ایمنی، اما هدایا برای دامن زدن به یك تبادل مشخص بین گیرنده و دهنده طراحی نمیشوند. گیرنده هدیه در واقع به دنبال پیشبینی یك پاداش نیست، اما محركها چنین كاركردی دارند. خودکار تبلیغاتی
در واقع، اینكه هدیه و محرك دو پدیده یكسان شمرده شوند، محتمل است و این توقع هم وجود دارد كه شما به دنبال برداشت از هر نوع سرمایهگذاری احتمالی باشید، اكثر هدیهدهندگان به دنبال این امر هستند كه به نحوی از انحا، گیرنده هدیه را تحریك كنند. اما باید بسیار محتاط باشید. نه مشتری و نه كارمند هیچكدام نباید احساس كنند دارند رشوه میگیرند، چرا كه بروز چنین احساسی نهتنها مفید نیست بلكه مخرب هم هست.