شايد بتوان گفت که هداياي تبليغاتي يکي مهمترين عوامل جلب توجه مشتري است که مي تواند اثر زيادي در بخاطر سپردن محصول يا خدمات داشته باشد بنابراين انتخاب صحيح نوع هديه تبليغاتي، بکار گيري خلاقيت در طراحي آن و مرتبط بودن آن با محصول يا خدمات مورد نظر از اهميت بالايي برخوردار است و با توجه به اينکه درصد بسيار بالايي از هداياي تبليغاتي براي قدرداني از مشتريان يا همکاران بکار رفته و بسياري از آنها از هديه تبليغاتي خود استفاده مي کنند، ارائه هديه اي خلاق که مخاطب را به هيجان آورد باعث خوشنودي مخاطب و پيدا شدن نگرش مثبت نسبت به تبليغ کننده در او مي گردد.
طبق بررسيهاي به عمل آمده اکثر هداياي تجاري، به مشتريان عمده اهدا ميشوند، سپس نوبت به کارفرمايان ميرسد و آنگاه به مشتريان موفق.
علل هديه دادن متفاوت است و طيفي از <تشکر از مشتريان قديمي> تا <تشکر از يک کارمند> را که تعطيلات آخر هفتهاش را به مرخصي نرفته و کارکرده در بر ميگيرد. البته يک دليل ثابت براي هديه دادن وجود دارد: تقويت روابط شخصي بين هديهدهنده و هديهگيرنده.
انگيزهها در هديه دادنها متفاوت است بهخصوص از اين نظر که آيا هيچ پيششرطي در هديه دادن نهفته است يا خير. اين امر بهخصوص بايد در نظر گرفته شود که آيا هيچ نشانهاي از تبليغ در آن هست يا نه. البته نبايد گمان کرد که بحث الان در اين چارچوب است که نبايد هيچ نفعي از هديه دادن حاصل شود. براي برخي از شرکتها هديه دادن بخشي از استراتژي بازاريابي است.
همگان بر يک نکته اتفاقنظر دارند: هديه دادن يکي از راههاي مقرون بهصرفه براي ايجاد حس مشارکت و ايجاد روابط ارزشمند است.
پژوهش
اگرچه هيچ مدرک مشخصي در اين زمينه وجود ندارد که به شما اطمينان بدهد که هداياي تبليغاتي قطعاً بازدهاي براي شما خواهند داشت، اما به هر حال انجمن بينالمللي محصولات تبليغاتي پژوهشهاي مستمري را در زمينه روابط هديهدهندگان و هديهگيرندگان انجام ميدهد که يافتههاي يکي از آنها حاکي از اين است که آنان که هديه ميدهند در مقايسه با شرکتهايي که هديه نميدهند دو برابر شانس تماس گرفتن از طرف هديهگيرندگان را دارند. پاور بانک تبليغاتي
شرکت مزبور در يک پژوهش متوجه شد که 5 هزار مشتري دريافتکننده هدايا، خريد بيشتري از شرکت داشتهاند (در مقايسه با مشترياني که هديه دريافت نکردهاند).
حتي اگر شرکت شما داراي چنين بخش پژوهشي نيست، اين دليل نميشود که استراتژي بازاريابي نداشته باشيد. هديه دادن به شيوه صحيح ميتواند به ايجاد مناسبات خوب بينجامد و حکم خون را در زندگي اقتصادي شما داشته باشد.