دوچرخه (Cyclocross)

مي‌توان گفت اين مدل ترکيبي از دوچرخه جاده و کوهستان مي‌باشد. به طوري که اين مدل با تمام شباهت آن به نوع جاده‌اي قدري با يک دوچرخه استاندارد جاده متفاوت مي‌باشد و بيشتر در سطح زمين‌هاي چمن، جنگل و يا در سطح شن و ماسه‌اي استفاده مي‌شود که گاها دوچرخه‌سوار براي طي ادامه مسير در مسابقات مجبور به پياده شدن و حمل دوچرخه با دست مي‌شود. مسابقات اين ورزش همه ساله در شمال اروپا و در فصل پاييز يا زمستان با حضور انبوهي از تماشاگران از نقاط مختلف اروپا اجرا مي‌شود که روز به روز به محبوبيت اين ورزش افزوده مي‌شود. در نگاه اول به اين دوچرخه شايد اينطور به نظر برسد که دوچرخه (Cyclo-Cross) يک دوچرخه معمولي مي‌باشد. اما اينطور نيست، اين دوچرخه داراي تفاوت‌هاي منحصر به فردي مي‌باشد که از آن جمله مي‌توان به طراحي بدنه، تايرها، ست دنده، سيستم ترمز و نوع پدال‌ها اشاره نمود.

دوچرخه (Cyclocross)
طراحي و ساختار بدنه
نوع طراحي و ساختار بدنه اين دوچرخه به نحوي مي‌باشد که زاويه لوله پيشاني با سطح افقي در بهترين حالت قرار دارد بطوري که دوچرخه سوار به نسبت مدل دوچرخه مسابقه احساس راحتي بيشتري دارد و کمتر احساس خستگي مي‌کند. همچنين با جذب ضربات وارده از سطح زمين دوچرخه سواري در مسافت‌هاي طولاني را راحت‌تر مي‌سازد. کيف دوچرخه سواري

جنس بدنه
تقريبا اکثر دو چرخه‌هاي حرفه‌اي امروزه براي کاهش وزن از جنس آلياژ فيبرکربن ساخته مي‌شوند که دوچرخه (Cyclocross) نيز از اين قاعده مستثنا نيست و از آلياژ کربن در ساخت مدل‌هاي حرفه‌اي استفاده مي‌کند. البته کساني که براي اهداف ديگر همچون شرکت در تور قصد خريد اين مدل را دارند مي توانند از جنس آلومينيوم يا فولاد استفاده کنند. براي کساني که به دنبال دوام و استحکام بيشتر مي‌باشند جنس آلياژ تيتانيوم نيز گزينه بسيار مناسبي مي‌باشد.
امروزه استفاده از ترمزهاي ديسکي در اين مدل از دوچرخه‌ها به دليل قابليت بالا و توانايي نگهداري دوچرخه در شرايط آب و هواي مختلف بسيار مرسوم مي‌باشد، اما با اين وجود هنوز هم هستند دوچرخه سواراني که به دليل وزن کمتر و سادگي از ترمزهاي نوع ويبريک (V-Brake) استفاده مي‌کنند.
به واسطه استفاده از اين دوچرخه در شرايط آب و هواي گوناگون و در سطوح زمين‌هاي گل و لاي، چمن، شن و ماسه‌اي تاير اين دوچرخه‌ها در ابعاد و عاج‌هاي مختلف توليد مي‌شوند.

بسياري از دوچرخه‌سواران از نوعي تاير (Tubular Tier) که ترکيب تيوپ و تاير باهم مي‌باشد استفاده مي‌کنند چرا که اين نوع تاير‌ها به دوچرخه سوار اين امکان را مي‌دهد که با فشار باد کم در مسير هاي گل ‌و لاي حرکت کند و همچنين در هنگام پنچري در کمترين زمان تاير را تعويض نمايد.
ايران چرخ