آشنایی با انواع لاستیک(تاير) دوچرخه

لاستيك‌هاي تيوب‌دار (Tube Type Tires)

تايرهاي داراي تيوب از انواع استاندارد تايرهاي دوچرخه مي‌باشند. اين تايرها روي طوقه قرار مي‌گيرند و دور لبه‌هاي تاير از سيم استيل يا فيبر قابل انعطلاف آراميد(Aramid) بوده و تيوب با قرارگيري در داخل تاير و بادشدن قابل استفاده مي‌شود.

از مزاياي تايرهاي داراي تيوب مي‌توان به قيمت‌پايين‌تر و توليد در سايزهاي مختلف اشاره كرد. البته امروزه از انواع مختلفي از تيوب‌ها استفاده مي‌شود.

 

لاستيك‌‌هاي تيوبلس

لاستيک هاي تيوبلس يا UST که مخفف سيستم جهاني تيوبلس (Universal System Tubeless) مي باشد. زماني که تاير روي طوقه مخصوص UST (طوقه مخصوص تيوبلس) قرار مي‌گيرد.

نحوه قرارگيري آن بگونه‌اي است که لبه‌هاي تاير در قسمت اتصال به طوقه در اثر فشار هوا، طوري روي هم قفل مي شوند که نيازي به قرار دادن تيوب در داخل تاير نخواهد بود، به اين صورت که حاشيه دور تاير با فشار باد تاير مانند يک درزگير عمل کرده و با محکم شدن روي ديواره طوقه مخصوص تيوبلس استاندارد، امکان خروج هيچ هوايي را به خارج تاير نمي‌دهد.

از مزاياي اين تاير مي‌توان به سواري با فشار هواي پايين داخل تاير، افزايش سطح تماس تاير با زمين و حذف تيوب يک جز جداگانه که مي‌تواند باعث پنچري شود، اشاره کرد.

 

لاستيك‌هاي تاشو

اين لاستيك‌ها به جاي سيم داراي مهره آراميدفيبر هستند كه لاستيك را سبك و تاشو مي‌كند كه براي حمل و نقل نيز آسان‌تر است. همچنين براي دوچرخه‌سواران جاده و كوهستان قابل دسترس است. البته قيمت اين لاستيك‌ها نسبت به ساير لاستيك‌ها گران‌تر است.

 

لاستيك‌هاي ميخ‌دار

اين لاستيك‌ها اغلب از ميخ‌هاي آلومينيومي و فولادي ساخته شده است تا براي راندن دوچرخه در زمين‌هاي يخ‌زده و برفي اصطحكاك بيشتري با زمين داشته باشد. اين لاستيك‌ها گاهي لاستيك يخ‌شكن نيز ناميده مي‌شوند.

 

 

لاستيك‌هاي مقاوم در برابر پنچري

اين لاستيك‌ها براي دوچرخه‌سواري با سرعت بالا مناسب نيستند، با استفاده از اين لاستيك مي‌توانيد از دوچرخه‌سواري با تعداد پنچري كم لذت بيشتري ببريد. بيشتر سازندگان لاستيك‌هاي دوچرخه، يك تسمه باريك از جنس فيبر آراميد براي مقاومت در برابر سوراخ شدن مي‌سازند تا در برابر پنچري مقاوم باشد. البته امروزه نوارهايي از جنس آراميد ساخته شده تا بتوان هر لاستيك را به لاستيك ضد پنچري تبديل كرد.

 

لاستيك‌هاي سازگار با مايع پنچرگيري (Sealant compatible Tires)

لاستيك‌هاي سازگار با مايع پنچرگير يا SCT را مي توان نقطه تلاقي تاير تيوب دار و تاير تيوبلس دانست. اين تايرها در هنگام استفاده از مايع پنچرگيري، فرمي به شکل تايرهاي تيوبلس مي‌گيرد، اما اغلب با طوقه‌هاي تمام دوچرخه‌ها سازگار مي باشد که از ويژگي هاي تايرهاي تيوب‌دار است. تايرهاي SCT يک لايه اضافي در جداره داخلي تاير دارند که به دليل نازکي و سبک‌تر بودن اين تايرها در مقابل تايرهاي UST(تيوبلس)، آن‌ها را با انواع خواص شيميايي مايعات پنچرگيري قابل استفاده مي‌سازد. از مزاياي تايرهاي SCT مي‌توان به استفاده از تاير در فشار باد پايين و پنچرگيري خودکار در اثر وجود مايع پنچرگيري در آن اشاره نمود.

 

لاستيك‌هاي لوله‌اي (Tubular Tires)

تايرهاي لوله‌اي برپايه افزايش کارايي ساخته مي شوند به اين صورت که تيوب درون جداره داخلي تاير دوخته شده و سپس روي طوقه چسبانده مي شود. اين نوع تايرهاي در اصل براي دوچرخه‌هاي مسابقات جاده‌اي استفاده مي‌شود زيرا تعويض سريع تاير و تيوب در اين نوع دوچرخه‌هاي هزينه بر و مشکل است. تيوپ دوچرخه

تيوب لوله‌اي

از مزاياي تايرهاي لوله‌اي به امکان استفاده در فشار بالاي باد تاير نام برد.(بعضي تايرهاي تيوبلار قابليت تحمل حداکثر فشار 200psi و بالاتر را دارند).همچنين در هنگام استفاده از تايرهاي لوله‌اي انعطاف بيشتري نسبت به تايرهاي تيوب دار احساس مي شود که اين بدليل بالا بودن ميزان «رشته هاي به کار رفته در بافت تاير در هر اينچ» يا TPI که مخفف Thread Per Inch مي‌باشد که در توليد تايرهاي تيوبلار بکار مي رود. بالا بودن TPI (تراکم بافت تاير) به اين معني است که تاير امکان داشتن جداره نازک‌تر و منعطف‌تر خواهد داشت.
سحر اسپرت