۱۴ نکته برای ایجاد یک استودیوی خانگی ارزان

اگر مشتريان خود را داشته باشيد، استوديوي خانگي مي تواند يک گزينه عالي براي کسب و کار عکاسي شما باشد. اما قبل از اينکه در خانه ي خود را به روي مشتريان باز کنيد، از راه اندازي استوديوي خود اطمينان خاطر حاصل فرماييد که امکانات آن، شما را به نتايج حرفه اي عکاسي برساند. عکس هاي حرفه اي که مشتريان از عکاس خود انتظار دارند.
اين ?? نکته که شما را در راه اندازي فضاي کاري تان کمک خواهد کرد را دنبال کنيد. کار ديگري نياز نيست انجام دهيد و تهيه ليست مورد توصيه من در زير را که شامل لوازم استوديوي خانگي است ، از دست ندهيد.
?.فضاي تخصيص داده شده براي استوديو
راه اندازي يک استوديوي خانگي به فضاي خاص خود نياز دارد، جايي که لوازم عکاسي خود را بتوانيد در آن قرار دهيد. خانواده شما دوست ندارد که تجهيزات عکاسي شما در اطراف پراکنده باشند و هر روز به جابه جايي آنها بپردازند. از مزيت هاي ديگر اين فضاي اختصاص داده شده، حفظ حريم خصوصي خودتان است؛ نداشتن اين فضا در نهايت ممکن است تنش هاي ظريفي بوجود بياورد و باعث آزردگي و معذب شدن کسي شود. بي شک شما نمي خواهيد که محيط کارتان شبيه کمدي هايي باشد که از تلويزيون پخش مي شود، يا بچه هاي بيقراري که درخانه مدام اين طرف و آنطرف مي دوند. حال چه شما و چه مشتريانتان اگر احساس ناراحتي کنيد، اين احساس به مراتب به عکس نيز منتقل خواهد شد و در نتيجه ي کار شما بي تأثير نخواهد بود.
يکي ديگر از مزيت هاي داشتن فضاي اختصاصي، اين است که شما هنگام عکاسي و کار، مي توانيد به صورت مجزا از محيط خانه کار کنيد. اين عوامل موجب حواس پرتي و عدم تمرکز شما بر کارهايي که انجام مي دهيد، مي شود: توجه به مشتري و تمرکز بر کارهاي تکنيکال عکاسي که در حال انجام آن هستيد.
رو به راه کردن چنين فضايي شايد مشکل باشد، ولي ارزش آن را دارد. وضعيت خود را ارزيابي کنيد، خلاقانه بينديشيد و ببينيد که چطور مي توانيد اين فضا را در خانه خود مهيا کنيد. اگر اين کار را انجام دهيد، مطمئن باشيد که از آن خرسند خواهيد شد.
?. اتاقي براي زوم
بزرگترين مانعي که بايد در استوديو خانگي تان از عهده اش برآييد، داشتن فضايي کافي براي زوم کردن است. اگر فضا بيش از حد تنگ و محدود باشد، قادر به گرفتن عکس هاي متنوعي در داخل استوديو خود نخواهيد بود، يا شايد بدتر ازآن، عکس هايتان بي کيفيت شوند. اگر از لنز وايد استفاده نماييد و فاصله تان با سوژه کم باشد، خواهيد ديد که عکس از حالت طبيعي خارج مي شود که اين حالت اصلا خوب نيست (لنزهاي وايد باعث کجي تصوير از فاصله ي نزديک مي شوند). براي جلوگيري از کج شدن تصاوير، بايد کمي عقب تر بايستيد سپس زوم کنيد. براي اين کار هم به فضاي فيزيکي کافي جهت عقب تر رفتن و زوم کردن نياز خواهيد داشت. اگر قصد گرفتن نماهاي فول شات را داشته باشيد، اتاقي به طول 6 متر ايده آل و مناسب به نظر مي رسد. با اينکه اين کار را مي توان با اتاقي به طول 4متر هم انجام داد، اما اين فاصله کمتر از آن است که براي همه چيز جا باشد.
براي جلوگيري از اعوجاج لنز وايد، از لنزهاي با گسترگي کمتر از ?? ميليمتر استفاده نکنيد. به هنگام عکاسي در استوديوي خانگي، چه از لنز زوم استفاده مي کنيد و چه ثابت، بايد از لنزهايي با حداقل فاصله کانوني ?? ميليمتر استفاده کنيد.
?. حواستان به ارتفاع سقف هاي کوتاه باشد
اگرچه عمق اتاق يک محدوديت جدي تلقي مي شود، اما از ارتفاع اتاق غفلت نکنيد. اگر سقف کم ارتفاعي داشته باشيد، مطمئن باشيد که نور را بازتاب مي کند. سقف به يک صفحه غول پيکر منعکس کننده نور تبديل مي شود، و نوري را به صحنه اضافه مي کند که فکرش را هم نمي کرديد. مي بايست با نورپردازي استوديوتان کلنجار برويد تا به چگونگي رفتار نور در آن پي برده و از انعکاس بيش از حد و ناخواسته سقف جلوگيري کنيد
يکي ديگر از محدوديت هاي سقف هاي کوتاه، عدم وجود فضاي کافي براي نور روي سر(هد لايت) است. نوري که مختص تابش به موي سر (hair light) است و با هدف نورپردازي پشت سوژه، براي جداسازي آن با پس زمينه صورت مي گيرد. با سقف هاي کم ارتفاع فقط مي توانيد براي سوژه هاي نشسته از اين نور استفاده کنيد و براي افراد بلند قد (و يا حداقل کساني که کوتاه قد نيستند مثل افراد با قد بالاي يک متر) قابل استفاده نخواهد بود. عموما شما به فاصله ي يک متري بين سوژه و نور هد لايت نياز داريد تا به نتيجه ي مناسبي برسيد.
?. استفاده از نور پنجره
به طور ساده نور پنجره به نوري گفته مي شود که به طور طبيعي از پنجره شما وارد اتاقتان مي شود. داشتن يک پنجره در استوديوي شما مي تواند جوانب مثبت و منفي به همراه داشته باشد. با فرض اينکه پنجره در مکاني ايده آل واقع شده باشد، به هنگامي که به درستي از آن استفاده شود مي تواند يک مزيت عمده براي شما محسوب شود.
مزايا:
    نوري نرم و يکپارچه
    بدون نياز به فلاش
    امکان پوشش آن به سادگي (با استفاده از پرده به آساني مي توان جلوي نور اضافي را گرفت)
معايب:
    نور محيطي بيش از حد
    اگر پنجره، شمالي يا جنوبي نباشد، نور مستقيم آفتاب وارد استوديو خواهد شد
    سخت بودن کنترل نور آن
    محدوديت خلاقيت و استفاده از آن
?. چگونه نور محيط را مديريت و کنترل کنيم؟
نور محيطي، نور اضافه اي در عکس شماست که  بودنش عمدي نبوده است. اين اولين چيزي است که در عکس هاي اوليه شما به چشم مي خورد. نور محيطي مي تواند شامل (اما نه محدود به): نور وارده از پنجره، نور داخل اتاق، انعکاس ها و از اين قبيل منابع باشد. بسياري از اين نورها بوسيله عنبيه چشم ما تنظيم مي شوند و به چشم ما مي رسند؛ لذا تا قبل از عکاسي شايد به وجود آنها پي نبرده و متوجه نشويد و پس از گرفتن عکس خودشان را نشان دهند.
ساده ترين نوع نورهاي محيطي، مخلوطي از نور تابشي لامپ هاي رشته اي داخل اتاق و نور فلاش است، که در وهله اول مي توان آنها را تشخيص داد. نور گرم و زرد رنگ لامپ هاي رشته اي با نور فلاش شما بسيار متفاوت خواهد بود. اين واضح است که اين شرايط ايده آل نيست، ولي به آساني قابل حل است: يا چراغها را موقع عکاسي خاموش کنيد، يا آنها را با انواع ديگري که شباهتي به نور طبيعي روز دارند جايگزين کنيد و يا از فيلتر براي مديريت رنگ نور فلاش هاي خود استفاده کنيد.
بهترين راه مديريت نور محيطي، شناسايي منبعي است که اين نور از آن منتشر مي شود. پس از شناسايي اين منبع، ميتوانيد راهکارهاي مختلفي را جهت خلاص شدن از آن به کار بگيريد. راهکار کنترل آن توسط دوربين, به تنظيمات شاتر برمي گردد. اغلب با سرعت شاتر مي توانيد بر مقدار زيادي از نور محيطي تسلط پيدا کنيد، البته نه همه ي آن را. زماني استفاده از آن خوب است که بدانيد چه نورهايي در عکس شما اضافي هستند.
?. داشتن يک فون عکاسي خوب
فون عکاسي (پس زمينه) اغلب يکپارچه بوده و جلوه اي تميز و ساده به کار مي بخشد. پس زمينه هاي (پرده عکاسي) بسياري هستند که مي توانيد آنها را تهيه نماييد؛ از فون هاي ساده ي تک رنگ سفيد و فون هايي با طرح هاي گرافيکي گرفته تا پرده هاي عکاسي با تصاوير موقعيت يک مکان برروي آنها. محدوديت اين فون ها را فضاي استوديوي شما تعيين مي کند، که چند تا از آنها را مي توانيد در آنجا نگهداري کنيد.
پرده هاي عکاسي مرسوم، تکرنگ و ساده هستند. شما مي توانيد در فون از رنگ هاي خنثي استفاده کنيد و با نورهاي فيلتر دار، بر رنگ آنها تغيير را اعمال کنيد؛ و يا اينکه بعدا با فوتوشاپ تغييرات لازم را براي داشتن پس زمينه مورد نظرتان اعمال کنيد.
از مزيت هاي داشتن يک فون عکاسي خوب، مي تواند کاهش حواس پرتي، افزايش حرفه اي گري و اعمال کنترل بيشتر شما به عنوان عکاس، بر روي عکس هايتان باشد.
اگر فضاي شما محدود است، مي توانيد يک آويزه ي متصل به ديوار بگيريد که قابليت آويختن ? يا ? رول کاغذ (يا فون عکاسي) بر روي آن وجود دارد. پس از اينکه اين کار را انجام داديد، با استفاده از رول و زنجير (بريل دستي) مي توانيد پس زمينه ها را عوض کنيد. اگر توانايي تهيه اين آويز که بر ديوار سوار مي شود را به هر دليلي نداشتيد، مي توانيد سه پايه پرتابل فون ??? را براي اين کار تهيه کنيد که به خوبي جواب مي دهد.
?. توقفي در فروشگاه لوازم جانبي
استفاده از لوازم جانبي (دکور عکاسي) براي اضافه کردن يک عنصر جديد به عکس، مي تواند کلي تغيير ايجاد کند. يکي از مشکلات عکاسي در استوديو، نشان دادن استوديويي بودن آن عکس است. مي توانيد با اضافه کردن و ترکيب عناصر خلاقانه به صحنه تا حدودي به اين مهم دست پيدا کنيد. اين لوازم به اصطلاح پشتيباني، مي تواند هر چيزي باشد: لباس، لوازم جانبي لباس، مبلمان، يا حتي يک صحنه ساخته شده بجاي يک صحنه ساده. از همين حالا شروع به جمع آوري اقلام اين بخش باشيد. حراجي ها، فروش هاي با تخفيف، اتاق زيرشيرواني و يا کمد بهترين دوستانتان، مي توانند بهترين مکان ها براي تهيه اين موارد با هزينه اندک باشند. پس از تهيه، آنها را در يک کمد يا گنجه اي نزديک بچينيد که دسترسي و مديريتشان آسان باشد.
?. نورها
نورهاي استوديويي بسياري براي انتخاب وجود دارد که به شما براي عکاسي با فلاش کمک مي کند. انواع نورهاي پايه اي که شما نياز خواهيد داشت، خارج از اين ? دسته نيست:
نورهاي ثابت
اينها نورهاي (لامپ) ثابتي هستند که همه زمان روشن اند. اين نورها خيلي خوب هستند، چرا که به سرعت، چگونگي تأثير آنها را بر سوژه مي توانيد مشاهده کنيد. با اين وجود، اغلب فاقد قدرت و روشنايي فلاش و استروب است.
نورهاي ثابت غيرقابل حمل بوده و قابليت استفاده در محيط بيرون را ندارند. هنگام گرفتن لامپ هاي ثابت، اين نکات را مد نظر خود قرار داده و چيزي تهيه کنيد که بيشتر به کارتان بيايد مانند نورهاي پروژکتور ??? وات، ???LED وات، ???LEDوات و ...
فلاش اسپيدلايت
اينها فلاش هاي کامپکتي هستند که استفاده از آنها آسان است. بهترين راه استفاده از اين فلاش ها بکارگيري آنها به همراه تريگرها و گيرنده هاي راديويي است. اين، به شما اين قابليت را مي دهد که فلاش را جدا از دوربين قرار داده و استفاده کنيد تا هنگام حرکت، سيم ها به دست و پايتان نپيچند. مي توانيد اين فلاش ها را با خودتان همه جا ببريد، چون به قدر کافي کوچک اند و از باطري براي تامين انرژي استفاده مي کنند.
استروب هاي استوديويي (کيت فلاش چتري)
يک استروب استوديويي، فلاش پرقدرتي است که برروي ديوار نصب مي شود. استروب ها با لامپهاي معمولي و اسپيدلايت ها قابل قياس نيستند، البته گران هم هستند. با آنها نتيجه هاي بسيار خوبي، بدون اتلاف وقت، مي توانيد بگيريد. انتخاب اغلب عکاسان، البته اگر مشکل بودجه نداشته باشند، کيت فلاش چتري است. از معايب اين نورها, سنگيني و ثابت بودنشان بر روي ديوار يا سه پايه است.
?. تصحيح کننده هاي نوري (تلطيف کننده ها يا Modifier)
اصلاح کننده هاي نوري، نور منتشر شده از منابع نوري را کنترل مي کنند. شما مي توانيد از چتر، سافت باکس، بيوتي ديش(سافت لايت)، شيدر، اسنوت (خرطومي)، کاسه رفلکتور، اکتا باکس ها و چيزهاي ديگري استفاده کنيد. اقلام مختلفي با سايزهاي متنوع براي انتخاب وجود دارند که مي توانيد از ميان آنها انتخاب کنيد.
براي خلاصه کردن، در اينجا به دو نوع مهم اصلاح کننده نوري مي پردازيم، که مي توانيد با هر سه نوع نوري که قبلا توضيح داديم، استفاده کنيد.
چترها
چترها براي گسترش و پخش نور استفاده مي شوند. براي روشن کردن يک بخش بزرگي از صحنه ، بهترين انتخاب است. شما کنترل کمي بر نور خواهيد داشت، زيرا محدوديتي (ديفيوزري) براي پخش نور در اين شرايط وجود ندارد.
انواع مختلفي چتر براي تهيه وجود دارد، اما براي استفاده با هدف استوديوي خانگي، يک چتر سفيد يا نقره اي رنگ که بتواند نور را منعکس کند، بهتر است. اين چترها قابل حمل بوده و قيمت کمي دارند.
سافت باکس
يک سافت باکس به شما امکان کنترل نور را مي دهد. از آنها اغلب در لامپهاي ثابت استفاده مي شود، ولي بر روي اسپيدلايت ها يا فلاش چتري (استروب) هم قابل استفاده است. سافت باکس ها کمي گرانتر و حمل آنها سخت تر از چترها است. اما براي کنترل نور بخصوص در فضاهاي کوچک، بسيار کارآيي دارد و از پخش بي جهت نور جلوگيري مي کند.
??. قابليت حمل
چه مقدار از استوديوي خود را مي خواهيد به لوکيشن (سر صحنه) ببريد؟ قبل از خريد تجهيزات عکاسي، به اين نکته بايد توجه کنيد! اغلب تجهيزات استوديو، بزرگ و دست و پاگير بوده و نياز به نصب دارند. براي مثال حمل استروب ها (فلاش چتري) و سافت باکس هاو کيت فلاش عکاسي ، با اينکه ابزارهايي بسيار کارآمد هستند ولي حملشان خالي از دردسر نيست.
اما نا اميد نشويد، با ابزار قابل حمل عکاسي هم ميشود عکس هاي زيبايي گرفت. در اغلب مواقع استفاده از فلاش هاي کامپکت مي تواند راحت ترين و کارآمدترين روش تلقي شود. اگر از لحاظ هزينه و جا در مضيقه هستيد، از همين فلاش ها تهيه کنيد.
??. در چندين فاز استوديوي خود را راه اندازي کنيد
خود را تحت فشار نگذاريد که همين الان برويد و اقلام را تهيه کنيد. هيچ مشکلي ندارد که کم کم، چنانکه جلو ميرويد، آنها را تهيه کنيد. يکي ديگر از مزيت هاي راه اندازي در چند فاز، شناخت نيازهاي اساسي استوديوي خود است که اقلام مناسبتر با آن را تهيه کنيد. اندازه هر استوديو، بنا به شرايطش متفاوت است. به همين خاطر، هر استوديو به ابزارها و وسايل مختص خود نياز خواهد داشت که آن را کارآمد کند. استفاده از ابزار فعلي مشخص مي کند که چه اقلام ديگري مورد نياز شماست و در مرحله بعدي مي توانيد آنها را تهيه نماييد.
??. بهترين کارهايتان را در محل کارتان نصب کنيد
به مشتريانتان کارهايي را که انجام داده ايد، نشان دهيد. فضاي استوديو مال شماست، پس در آن خودنمايي کنيد! احتمال دارد که آنها يکي از همين کارهايتان را ديده باشند که الان در استوديوي خانگي تان هستند. اما تجربه ديدن يک عکس پرينت شده، چيز ديگري است؛ اين يک تجربه متفاوت است و به عکستان روحي تازه براي زندگي مي بخشد.
همچنين اين کار مزيت ديگري نيز دارد، آن هم اينکه مي توانيد به مشتريانتان سايزهاي متنوع عکس را در يک سبد کالا پيشنهاد دهيد. بگذاريد عاشق عکس هاي بزرگ شوند و در مقابل آن خود را ببازند و خواهان داشتن چنين تصويري در ديوار اتاقشان شوند.