موتورها اغلب در يکي از سه حالت Hub Motor ، Mid Drive Motor و يا Belt Drive طراحي و در توان هاي مختلفي از ??? تا ??? وات ارائه مي شوند. بر اين اساس دوچرخه سوار مي تواند در حين پدال زدن، علاوه بر راندن دوچرخه، ميزان قدرت باتري و موتور را تنظيم کند.
دوچرخه هاي اروپايي معمولا موتور ??? وات دارند. در مقابل در آمريکا قدرت موتور دوچرخه ها به ??? تا ??? وات نيز مي رسد. به همين دليل دوچرخه هاي امريکايي شتاب بيشتري داشته و قدرت آن در سطوح شيبدار قابل ملاحظه است.
براي درک بهتر عملکرد موتور در اين دوچرخه ها، به سيستم چراغ هاي ديناميک توجه کنيد. در اين چراغ ها، انرژي جنبشيِ ناشي از رکاب زدن، توسط يک دينام به انرژي الکتريکي تبديل شده و منجر به روشن شدن چراغ دوچرخه مي شود. عملکرد موتور در دوچرخه هاي الکتريکي ، روندي مشابه اما برعکس چراغ هاي ديناميک دارد. به اين صورت که نيروي الکتريکي توسط موتور به نيروي جنبشي تبديل شده و چرخ هاي دوچرخه را به حرکت در مي آورد.
دوچرخه الکتريکي چيست؟
Hub Motors
در اين مدل، طراحي دوچرخه به گونهاي است که موتور در مرکز چرخِ جلو يا عقب قرار داده ميشود. در واقع در اين مدل از دوچرخههاي الکتريکي، توپي چرخ با موتور ادغام شده تا در صورت نياز، با کمک باتري اقدام به توليد نيرو جهت حرکت چرخها کند. باتري دوچرخههاي الکتريکي معمولا در تنه دوچرخه و در قسمت لوله زيرين قرار ميگيرد. مدل خاصي از اين موتورها وجود دارند که با نام All-in-One شناخته ميشوند. در اين مدل تمامي اجزاي يک دوچرخه الکتريکي که شامل موتور، باتري و سيستمهاي کنترل هست، در مرکز چرخ و به صورت مجتمع طراحي ميگردد. دوچرخه برقي
Hub Motorها داراي محبوبيت بالايي بوده و تا چند سال قبل اکثر دوچرخههاي الکتريکي از اين الگو پيروي ميکردند.
Mid Drive Motor
به طور خيلي خلاصه بايد گفت در اين مدل از دوچرخههاي الکتريکي، موتور در مرکز بدنه و در قسمت توپي تنه قرار ميگيرد. اين طراحي کمک ميکند تا علاوه بر افزايش قدرت و راندمان در مسيرهاي ناهموار و سربالاييها، در مسيرهاي صاف و هموار نيز سرعت دوچرخه تا حد قابل ملاحظهاي افزايش پيدا کند.
Mid Drive Motorها به دليل بهبود کارايي و اصلاحات انجام شده، به سرعت مورد استقبال قرار گرفته و به يکي از محبوبترين مدلها تبديل شده اند. امروزه کمتر دوچرخه الکتريکي را ميتوان پيدا کرد که از طراحي Mid Drive Motor پيروي نکند.
ايران چرخ