نحوه عملکرد ترمزهای هیدرولیکی دوچرخه

با توجه به پيشرفت روزافزون تکنولوژي و سبک‌تر شدن مواد اوليه، استفاده از ترمزهاي ديسکي به عنوان يک گزينه مناسب محسوب مي‌شود. طرفداران ترمزهاي ديسکي معمولا در مراجعه به خدمات پس از فروش، خواهان ارتقا مدل ترمز دوچرخه خود هستند؛ از اين رو اکثر توليدکنندگان به دنبال بالا بردن سطح کيفي، وزن کمتر و بازده بالاتر هستند. به همين جهت نسل جديدي از ترمزهاي ديسکي به بازار عرضه شده که با افزايش تعداد پدهاي ترمز به 4 و يا حتي 6 عدد (به جاي 2)، علاوه بر افزايش اطمينان خاطر از عملکرد ترمز در سراشيبي يا سرازيري‌ها، فشار کمتري به پدها وارد شده و مانع داغ شدن بيش از حد آنها مي‌شود. بنابراين حتي اگر ترمزها در شرايط خيلي سختي قرار گيرند، عملکرد خوبي خواهد داشت. دوچرخه جاينت

تغيير ديگري که در نسل جديد ترمزهاي ديسکي اعمال شده است، تغيير در روتور مي‌باشد. روتورهاي قديمي از دو صفحه دايره شکل موازي تشکيل شده بودند که بين دو صفحه فاصله‌اي براي جريان هوا و خنک شدن صفحات وجود داشت. اما روتورهاي جديد معمولا از دو قسمت فولاد ضد زنگ و آلومينيوم تشکيل شده‌اند. قسمت فولادي روتور در واقع محل برخورد پدهاي ترمز است و قسمت آلومينيومي هم جهت اتصال روتور به چرخ در نظر گرفته شده است. اين روتورها ضمن اينکه وزن بسيار کمتري دارند، مدت زمان طولاني‌تري خنک مي‌مانند، زيرا آلومينيوم حرارت را به راحتي به محيط انتقال مي‌دهد.

ترمزهاي ديسکي (Disc Brakes) - روتور (Rotor)
معمولا در دوچرخه‌ها از روتورهايي با شش پيچ و مهره (جهت اتصال به چرخ) استفاده مي‌شود، البته در برخي از مدل‌هاي ترمزهاي شيمانو (Shimano) از قفل مرکزي استفاده شده است که هرکدام معايب و مزاياي خود را دارند. اتصال با شش پيج و مهره از رايج‌ترين روش‌هاي اتصال محسوب مي‌شود زيرا به راحتي در دسترس و قابل تعويض است و با انواع چرخ‌ها سازگاري دارد، اما در عين حال باز و بسته کردن شش مهره زمان‌بر است و احتمال هرز شدن مهره‌ها در اثر استفاده مداوم نيز وجود دارد. اين در حاليست که استفاده از سيستم قفل مرکزي بسيار راحت‌تر بوده و شما را قادر مي‌سازد تا در کوتاهترين زمان ممکن روتور را به چرخ وصل کرده يا آن را جدا کنيد و نگران هرز شدن آن نيز نباشيد (البته ناگفته نماند براي اين کار نياز به ابزار مخصوص داريد). سيستم قفل مرکزي قابليت تطبيق با انواع مختلف چرخ را ندارد و کمي سنگين‌تر از سيستم پيچ و مهره‌اي است و قيمت آن نيز بيشتر است.

ترمزهاي ديسکي (Disc Brakes) - روتور (Rotor)
از ديگر نکات قابل توجه در مورد روتورها، طراحي آنهاست. طراحي روتور نقش به سزايي در کارايي ترمز و لنت‌ها دارد. يک طراحي استاندارد، به گونه‌ايست که ضخامت روتور در تمام قسمت‌ها يکسان باشد، زيرا اختلاف ضخامت مي‌تواند به پدهاي ترمز صدمه زند. طراحي روتور همچنين بر استحکام و وزن آن تاثيرگذار است.
ايران چرخ