چگونه رفلکتور با رنگ مناسب جهت عکاسی انتخاب کنیم؟
از ميان تمام ابزار نورپردازي پرتره که در دسترس ما قرار دارند، هيچ کدام به اندازه ي رفلکتور پنج کاره تطبيق پذير نيستند.خود اين مفهوم بسيار اساسي و بنيادين است. به عنوان عکاسي که با اصول نورپردازي آشنا بوده و در به کار بستن آنها راحت است، رفلکتور به ما کمک خواهد کرد نور رابه نواحي که به اندازه کافي نور دريافت نمي کنند، بتابانيم؛ صرف نظر از اينکه نور از چه نوعي است، نور محيطي يا به اصطلاح ambient ، نور طبيعي، نور استوديو يا نور استروب(فلاش چتري). رفلکتور نوري در مقابل نور اصلي قرار مي گيرد و مي تواند به عنوان نور موئي عمل کرده و سوژه را از پس زمينه جدا سازد. ما مي توانيم با قرار دادن آن در مقابل يک سوژه اي که پشتش روشن است و تنظيم تعادل نوردهي جلو و پشت سوژه، از ايجاد تصاوير سيلوئيتي جلوگيري کنيم. ضد نور يا سيلوئت (Silhouette) تکنيکي در عکاسي است که در آن، منبع نور در پشت سوژه قرار دارد و در قويترين حالت به دليل تندي نور، فقط سايهاي از سوژه بر روي عکس ايجاد ميشود.با قرار دادن عمود آن برروي سينه کاراکتر، مي توانيم مقداري نور به سمت صورت و گردن سوژه بتابانيم و بدين طريق از شر سايه هاي ناشي از پيشاني و چانه خلاص شويم؛ مخصوصأ هنگامي که از نورپردازي از بالا و يا روشنايي اواسط روز بهره مي گيريم.احتمالات واقعأ بي پايانند و بسته به اهميتشان قابل حل. در حالي که گزينه هاي بسياري با قيمت حدود ارزان وجود دارند، رفلکتور 40 اينچي 5 کاره ، نه تنها نيازهاي مرا از نظر قيمت، اندازه، دوام و تطبيق پذيري برآورده مي سازد، بلکه از آنها هم گاهي فراتر مي رود. اما خريد رفلکتور و گذاشتنش در کوله پشتي تان، تنها نيمي از ماجراست. همانطور که از اسمش پيداست، شما 5 چيز را در يک چيز خريداري نموده ايد. با اينکه از لحاظ تکنيکي و فني ، هر 5 مورد مذکور رفلکتور مي باشند، اما اينکه تحت چه شرايطي، از کدام رفلکتور استفاده شود، براي عکاسان موفق ضروري است.
پنل نقره اي
پنل نقره اي يکي از کارآمدترين و اولين انتخاب مبتديان براي کار با رفلکتور است. از آنجايي که پنل نقره اي بيشترين انعکاس دهنده ي نوري از ميان 5 تاي ديگر است، يک انتخاب عالي براي شرايط کم نور ويا شرايطي است که به نور پرکننده بيشتري نياز هست. از آنجايي که تعادل رنگي فلاش يا استروب را تغيير نمي دهد، مي تواند انتخاب مناسبي براي عکاسي پرتره در داخل و بيرون از محيط سربسته باشد. يکي ديگر از دلايلي که اين پنل را براي مبتديان مناسب تر مي کند، اين است که بسياري از آنها در بار اولي که عکاسي مي کنند، اين اشتباه را مرتکب مي شوند که پنل را به اندازه ي کافي نزديک به سوژه قرار نمي دهند. توانايي بازتابندگي پنل نقره اي به مراتب بيشتر از پنل طلايي است، چنانکه اين امکان را مي دهد که پنل را با فاصله ي بيشتري از سوژه قرار دهيم، و در عين حال از انعکاس نوري کافي برخوردار باشيم. با وجود اين حقيقت که پنل نقره اي قويترين انعکاس دهنده از ميان 5 پنل است، بايد نسبت به اين قضيه محتاط باشيم که اين مزيت به نورپردازي بيش از حد منجر نشود. در اين مورد کمي زمان بگذاريد و با چندبار آزمون و خطا، فاصله ي مناسبي براي قرارگيري پنل پيدا کنيد.
پنل طلايي
پنل طلايي براي عکاسي پرتره در فضاي آزاد عاليست، چرا که تناسب بيشتري با نور گرم طبيعي دارد. رفلکتور طلايي به هنگامي که براي نور مستقيم خورشيد بکارگرفته شود، بيشترين بازده خود را خواهد داشت، چرا که درخشش گرمي برروي سوژه ايجاد مي کند. به همين دليل است که ار بازتابنده ي طلايي براي داخل استوديو و يا کار بافلاش توصيه نمي شود. اين پنل ، نه تنها مي تواند رنگ سفيد ساطع شده از فلاش را تغيير دهد، بلکه طيف هاي رنگي ناخواسته اي نيز برروي سوژه مي تاباند.
پنل سفيد
در اغلب موارد، رنگ مورد علاقه ي من است. درسته که ممکن است پنل سفيد به اندازه ي پنل نقره اي يا طلايي نور سفيد را منعکس نکند، اما اگر به درستي مورد استفاده قرار گيرد، مقدار نور کافي به جهت کاستن سايه هاي مورد نظر را منعکس کرده و ابعاد ظريفي را به جهت مخالف منبع نوري، به سوژه اعمال نمايد. ازآنجايي که نور حاصل از بازتاب آن نرم و يکنواخت است، هم در استوديو و هم در خارج ، در هرجايي که نور کافي وجود داشته باشد، مي تواند کارآيي بالايي داشته باشد. پنل سفيد در حالي که کارآيي بالايي دارد، درمواقعي که نور کافي در محيط وجود نداشته باشد، نتايج جالبي به دست نخواهيد آورد. اين را هم به ياد داشته باشيد که فوت کوزه گري کار با پنل سفيد، نزديک نگه داشتن آن با سوژه مورد عکاسي است. عکاسان عروسي از طرفداران پرو پاقرص اين نوع رفلکتورند، چرا که رنگ نور و به عبارتي لباس را تغيير نمي دهد.
پنل سياه
اين پنل کاملأ ضد انعکاس است. رنگ سياه، همانطور که همه مي دانيم، جذب کننده نور است، و براي کاهش انعکاسات نوري از سطوح براق کمک شاياني مي کند – يکي از دلايلي که در عکاسي جواهرات از آن استفاده مي شود. هنگامي که پنل سياه به درستي قرار داده شود، هنگامي که نور بيش از اندازه به طور مساوي بر سوژه بتابد، مي تواند به عنوان ايجاد کننده ي سايه از آن استفاده کرد. از مزاياي اين "پرکننده منفي" ايجاد سايه است تا کاهش آنها.
پنل نيمه شفاف
پس از اينکه رفلکتورهاي مذکور رو خارج کرديم، پنل نيمه شفاف باقي مانده است. در حالي که از لحاظ فني و تکنيکال ، اين پنل يک رفلکتور محسوب نمي شود، از آن به عنوان ديفيوز نوري فلاش، يا نورپردازي محل لوکيشن بين منبع نوري و سوژه استفاده مي شود. از آنجا که منابع نوري بزرگتر، نوري نرم تر حاصل مي کند، استفاده از پنل نيمه شفاف مي تواند به عنوان يک ديفيوزر بزرگ قابل حمل، براي شما مثمره ثمر باشد. هرچند يک رفلکتور نيمه شفاف مي تواند به عنوان يک پس زمينه في البداهه براي عکاسي پرتره به کارگرفته شود، تقريبأ هميشه بين منبع نوري و سوژه ي شما قرار مي گيرد.
نتيجه گيري
رفلکتور 5 کاره مي تواند يک ابزار نورپردازي متنوع و تطبيق پذير در بين ابزارهاي نورپردازي شما باشد. بهره گيري کامل از قابليت هاي آن، بدون داشتن دانش استفاده ي به موقع از رنگ هاي آن ، امکان پذير نخواهد بود. به ياد داشته باشيد که قوانين عکاسي نوشته شده اند تا روزي به دست شما شکسته شوند، پس مطمئن شويد که تمام راهها را امتحان مي کنيد.