معرفی و آشنایی با انواع Groupset دوچرخه‌های جاده

طبق قامه (Crankset)
در خانواده دوچرخه‌هاي جاده، پنج نوع طبق قامه وجود دارد.

طبق قامه (Crankset)
1. طبق قامه دوبل استاندارد:
اين طبق قامه توسط دوچرخه سواران حرفه‌اي استفاده مي‌شود و از دو طبق تشکيل شده است که طبق بيروني داراي 53 دندانه و طبق دروني کوچک داراي 39 دندانه مي‌باشد. نمايندگي جاينت

2. طبق قامه فشرده:
رايج‌ترين نوع طبق قامه است. اين نوع طبق قامه، نسبت به نوع اول، داراي طبق دروني کوچک‌تر (34 دندانه) است تا بالا رفتن از سطح شيبدار را براي دنده سبک‌تر، آسان‌تر نمايد.

3. طبق قامه فشرده حرفه اي (اصطلاحاً نيمه فشرده):
نوع سوم حاصل از ترکيب نوع اول و دوم، شامل، 36 دنده در طبق کوچک و 52 دنده در طبق بزرگتر است.

4. تک طبق:
نوع جديد طبق قامه در دوچرخه‌هاي جاده سال 2016، همانند دوچرخه¬هاي کوهستان، تک طبق و محصول کمپاني SRAM است و همان طور که از نام آن پيداست، داراي يک طبق بوده که وزن اضافي ناشي از سردنده يا طبق عوض کن را ندارد و با انواع مختلف خودرو مي¬تواند کار کند.

5. طبق قامه سه طبق جاده يا تريپل:
آخرين نوع طبق قامه - که پس از معرفي طبق قامه فشرده، از محبوبيت آن، تا حدي کاسته شده است- طبق قامه سه طبق جاده يا تريپل است. اين محصول، داراي طبق بيروني با 50 دندانه، طبق مياني با 39 دندانه و طبق دروني با تنها 30 دندانه بوده و گسترده‌ترين و سبک‌ترين نوع دنده سبک را ارائه مي¬کنند. اما، امروزه، تنها در دوچرخه‌هاي جاده ساده و قيمت پايين يافت مي¬شود. اگرچه هنوز براي دوچرخه‌هاي توريستي که باري با وزن زياد روي آن قرار مي¬گيرد طرفدار دارد.

خودرو (Cassettes)
خودروها اندازه¬هاي متنوعي دارند. از نظر دوچرخه سواران حرفه‌اي و علاقه‌مندان به رشته Time Trial، خودرويي مناسب است که تا حد امکان، در زمان تعويض دنده پرش‌هاي کوچکي احساس شود، زيرا هنگام شتاب گرفتن يا بالا رفتن، موجب حفظ آهنگ يکنواخت رکاب زدن مي¬شود.
اکثر افراد، خودرو با دنده¬هاي زياد را ترجيح مي‌دهند چراکه بالا رفتن را آسان مي‌کند. رايج ترين مجموعه در دوچرخه¬هاي استاندارد، داراي 11 يا 12 تا 27 يا 28 دندانه است.
اخيراً، تمامي شرکت¬هاي سازنده اجزا و قطعات دنده، دامنه گسترده¬تري از خودرو¬ها را که براي استفاده حرفه¬اي در کوهستان طراحي شده است، ارائه کرده¬اند. SRAM، خودروهاي WiFli با تعداد 11-32 دندانه، Shimano در سيستم هاي 10 – سرعته خود، 32 دندانه و در سيستم هاي 11- سرعته خود، 30 دندانه و Campagnolo خودرو تا 30 دندانه را در محصولات خود استفاده مي¬نمايند. از اين رو، در دوچرخه¬هاي کوهستان به طور معمول براي بزرگترين چرخ دنده¬ها، 34 يا 36 دندانه استفاده مي¬شود.

زنجير (Chains)
زنجير (Chains)
برند Groupset و تعداد دنده¬ها، تعيين کننده نوع زنجير است. زنجيرهاي گران‌تر نسبت به نوع ارزان خود، اغلب داراي پوشش‌هاي نرم¬تر، بادوام¬تر و مقاوم در برابر زنگ¬زدگي هستند.
علاوه بر اين، زنجيرهاي گران¬تر از پين¬ها و صفحاتي تشکيل شده¬اند که وزن را کاهش مي¬دهند. تعويض زنجير به آساني انجام مي¬شود از اين رو جاي نگراني براي اين قطعه وجود ندارد.

شانژمان (Derailleurs)
شانژمان (Derailleurs)
شانژمان، قسمتي است که زنجير را بين طبق¬هاي جلو و دنده‌هاي خودرو در عقب به حرکت درمي¬آورد. هر يک از برندها، طراحي شانژمان مخصوص به خود را دارند اما سازوکارشان معمولا يکسان است، به عبارتي از يک کابل متصل به سردنده جهت انجام حرکت کششي استفاده مي¬کنند.
Shimano و Campagnolo، هر دو، شانژمان‌هايي ارائه مي‌دهند که به صورت الکترونيکي کار مي¬کنند.

سردنده (Shifters)
دنده‌هاي دوچرخه جاده، به کمک اهرم¬هاي دنده که به صورت يکپارچه با ترمز ادغام شده¬اند، تغيير مي-کنند. هر شرکتي، طراحي خاص خود را داشته و با وجود اينکه همه آنها وظيفه تعويض دنده را دارند، هريک با يک روش انجام مي¬شود. در ادامه، سازوکار و نحوه طراحي شرکت‌هاي مطرح در اين زمينه بررسي خواهد شد.
STI شيمانو (Shimano Total Integration) از ديرباز بهترين سردنده مطرح در اين حوزه بوده است. در طراحي STI از دو اهرم استفاده شده است – يکي دقيقا پشت اهرم ترمز قرار دارد و ديگري، خود اهرم ترمز است که کار تعويض دنده را نيز انجام مي¬دهد.
در سردنده Shimano، حرکت اهرم سمت راست ترمز به سمت داخل، شانژمان و زنجير را روي خودرو به سمت بالا (دنده سبک‌تر) حرکت مي‌دهد و هنگامي که اهرم داخلي به سمت داخل هل داده مي‌شود، زنجير به پايين خودرو (دنده سنگين¬تر) حرکت مي¬کند. در طراحي اين قطعه، امکان انتقال متعدد به دنده سبک‌تر با يک حرکت اهرم، وجود دارد. بنابراين، هر چه اهرم ترمز بيشتر هل داده شود، دنده‌هاي بيشتري (ماکسيمم سه دنده) را درگير مي¬کند.

سردنده (Shifters)
سردنده سمت چپ، طبق عوض کن را به کار مي‌اندازد. اهرم ترمز به سمت داخل حرکت مي¬کند و زنجير را روي طبق بزرگ مي¬اندازد و اهرم کوچک، آن را روي طبق کوچک مي¬برد. در سردنده¬هاي ارزانتر Shimano نظير Sora يا Claris، تفاوت کوچکي در تنظيمات هست، با فشار دادن اهرم کوچک به سمت بالا توسط انگشت شصت، تغيير دنده انجام مي¬شود.
سيستم SRAM، دو ضربه‌اي (Double-Tap) ناميده مي‌شود. سيستم دو ضربه‌اي داراي يک اهرم در هر يک از طرفين است (دقيقا پشت اهرم ترمز). با فشار دادن اهرم سمت راست تا محل اولين کليک، زنجير در داخل دنده کوچک‌تر در خودرو قرار مي‌گيرد. فشردن اهرم تا دومين کليک (يا ضربه دوم) و نگه داشتن آن، خودرو را تا دنده سبک‌تر جابجا مي¬کند. اولين کليک (فشار) بر روي اهرم چپ، زنجير در طبق قامه روي طبق کوچکتر، و دومين کليک، روي طبق بزرگتر منتقل مي¬شود.
Ergopower کمپاني Camapgnolo بصورت سيستم ترکيبي يعني يک اهرم در پشت ترمز و يک دکمه کوچک اهرمي شکل، داخل کلاهک (پوشش لاستيکي) قرار داده است. اهرم سمت راست به سمت داخل حرکت مي¬کند تا زنجير را تا بالاترين دنده¬ها بالا بياورد، در حالي که فشردن دکمه، زنجير را در حالت دنده¬هاي سنگين‌تر قرار مي¬دهد. هل دادن بيشتر اهرم و فشردن دکمه به دفعات بيشتر در اين سيستم، امکان تغيير چندين دنده را با يک حرکت فراهم مي¬کند. اهرم سمت چپ، زنجير را تا طبق بزرگتر حرکت مي‌دهد، در حالي که دکمه آن را داخل طبق کوچک‌تر مي‌اندازد.

ترمز (Brakes)
ترمز (Brakes)
تا پيش از اين، ترمزها، قطعات ساده‌اي محسوب مي‌شدند - ترمز طوقه‌اي که با کابل کار مي‌کرد، تنها گزينه شما بود- اما امروزه علاوه بر ترمز طوقه¬اي، ترمز ديسکي و هيدروليکي (مانند موتور سيکلت و اتومبيل، بر مبناي سيالات کار مي¬کند) نيز اضافه شده است. نوع ترمز با توجه به دوچرخه تعيين مي‌شود و ترمزهاي طوقه¬اي کابلي هنوز متداول‌ترين نوع ترمزها در رنج¬هاي مختلف دوچرخه هستند. SRAM هر سه نوع ترمز، در حالي که Shimano تمامي ترمزها به جز ترمز هيدروليک و Campagnolo در حال حاضر، تنها ترمزهاي طوقه‌اي کابلي را توليد مي¬کنند.
ايران چرخ