عکاسی پرتره با منابع نوری محدود

به هنگام عکاسي از مردم، با  سوژه هايي متفاوت روبه رو هستيم. اين امر منجر به نورپردازي و آزمايش هاي بسيار متنوعي به عنوان طرح نهايي خواهد انجاميد. اين تنوع فوق العاده است، و بخش بزرگي از دليل رضايت بخش بودن حرفه عکاسي پرتره است.
متأسفانه، با سعي و خطاي بيش از حد، يک جلسه ي عکاسي  تنها با عکس هايي معمولي و زير استاندارد به پايان رسانده مي شود.بله، اينکه چگونه به عنوان يک عکاس رشد مي کنيد و توسعه مي يابيد مهم است، اما اگر مدل شما بدون عکس هاي ژورنالي نسبت به زماني که صرف کرده است، رها شود چه؟  يا اينکه شما براي تبليغات به  مدلي  پول داده ايد که براي شما ژست بگيرد، اگر شما براي اين جلسه عکاسي پولي پرداخت کرده باشيد، اين مي تواند مشکل زا بوده و براي تلاش هاي آينده شما ويرانگر باشد.
يک راه خوب براي کاستن اين مسئله، اين است که هميشه شامل تکنيکي باشيد که شما آن را به طور کامل تجربه کرده و آموخته ايد. انجام اين کار ممکن است جرقه هاي خلاقيت شما را روشن نکند، ولي با يکبار انجام اين کار، مي توانيد تا جايي که به آرامش قلبي برسيد آزمايش کنيد، در حالي که مي دانيد و اطمينان داريد که حداقل در پايان روز، عکسي قابل استفاده و به درد بخور خواهيد داشت.
اين مقاله تکنيکي ساده، قوي و استفاده از يک نور را ارائه مي دهد، که قابليت استفاده از استروب ( فلاش هاي چتري)، اسپيدلايت ها  و يا حتي نور پنجره  با آن امکان پذير است.اين تکنيک مي تواند در عکاسي از زنان و مردان و کودکان و سوژه هاي ديگري به خوبي کاربرد داشته باشد.
تجهيزات
در اينجا ليستي از اقلام مورد نياز موجود است:
يک منبع نوري
هر دو منبع نوري، چه فلاش و چه نور پنجره، در اينجا مي تواند کارآيي داشته باشد. در رابطه با اصلاح کننده ها ي نور، استفاده از بيوتي ديش (beauty dishes) يا سافت لايت و سافت باکس ها مي تواند يک نقطه ي شروع عالي باشد.
    رفلکتور(بازتابنده)
هنوز يک رفلکتور (بازتابنده) سفيد اختصاصي نداريد؟ يک ورق کاغذ پوستر سفيد يا فوم مي تواند يک جايگزين کامل و عالي باشد.
راه اندازي
ابتدا سوژه خود را در موضع مورد نظرتان بنشانيد يا بصورت ايستاده قرار دهيد. اگر مقدور بود، به اندازه ?.?متر از پس زمينه فاصله داشته باشد. منبع نوري تان را بين آنها در فاصله اي  ?.? تا ?متري قرار دهيد.زاويه ي منبع نوري را (اگر ازکيت فلاش آتليه  استفاده مي کنيد) طوري تنظيم نماييد که به طور مستقيم به سوژه مورد نظر بتابد. مراقب سايه هايي که زير بيني و دهان ايجاد مي شوند باشيد. استفاده ي اين تکنيک، مستلزم به حداقل رساندن کنتراست بر روي پوست سوژه است. اگر سايه ها بيش از حد طولاني بودند، زاويه منبع نوري را پايين تر بگيريد تا آنها را کاهش دهيد (همچنين مطمئن شويد که نور را در چشمان سوژه به عنوان "catch light" مشاهده مي کنيد).رفلکتور را درست در مقابل سوژه خود، و به موازات زمين در راستاي ارتفاع کمر قرار دهيد. براي سهولت، مي توانيد آن را برروي چهارپايه يا ميز قرار دهيد. اگر سوژه تان نشسته است، آن را در امتداد زانوهاي وي قرار دهيد.
چون منبع نوري بيش از حد به سوژه شما نزديک است، مي بايست که از زير آن عکاسي کنيد. ميزان نور محيط را حساب کنيد (نورسنجي کنيد) و چند عکس آزمايشي بگيريد. اگر همه چيز خوب باشد، مي توانيد يک عکس پرتره تميز با نورملايم بگيريد.
پس زمينه:
شما مي توانيد جلوه ي پس زمينه خود که در عکس هايتان ديده مي شود را درصورت استفاده از فلاش، با تغيير منبع نوري يا جابجايي سوژه، در صورت استفاده از نور پنجره، تغيير دهيد. براي دستيابي به يک پس زمينه تيره تر، منبع نوري (فلاش) را به آرامي به سوژه تان نزديکتر کنيد. براي دستيابي به پس زمينه اي روشن تر، منبع نوري را از سوژه مورد نظر دورتر کنيد. البته با جابه جايي منبع نوري، نورسنجي و سرعت شاتر خود را بايد تنظيم کنيد (اکسپوژر را تغيير دهيد). اين کار را با تنظيم ديافراگم  يا تنظيماتي که روي فلاش ها موجود است، انجام دهيد (قدرت فلاش را وابسته به نياز، کم و زياد کنيد)؛ اينها انتخاب هاي شما هستند.
با نور پنجره، شما مجبوريد که محل سوژه خود را تغيير دهيد. براي پس زمينه اي تيره تر، سوژه خود را نزديکتر و براي پس زمينه اي روشن تر، وي را دورتر کنيد. همانطور که با فلاش مي توانستيد نوردهي را تغيير دهيد، در اينجا هم مي توانيد بين سرعت شاتر و ديافراگم ، يکي را انتخاب کنيد.                             
همچنين شما بايد اين نکته را بدانيد که با تنظيم و تغيير فاصله بين سوژه و منبع نوري ، نرمي نور تغيير مي کند که اگر اين فاصله ي کم باشد، نور نرمتر و اگر زياد باشد، نور سخت تر خواهد بود.
نکته: اگر در پس زمينه سايه اي مشاهده شود، حاکي از نزديکي بيش از حد سوژه به پرده است. براي رفع اين مشکل بايد از پرده چند قدمي فاصله بگيرد.
زاويه ي نور
شما مي توانيد نورتان را هرچقدر که خواستيد بالا بگيريد و نتيجه هاي خوبي بگيريد؛ اما، براي پوستي نرم و روشن، بايد کنتراست هاي بافت پوستي را به حداقل برسانيد. براي دستيابي به اين امر مهم ، مطمئن شويد که نورتان فقط کمي بالاتر از سوژه قرار گرفته و تقريبأ به صورت مستقيم به آن مي تابد. همانطور که در بالا هم اشاره شد مراقب سايه هاي زير لب و بيني باشيد. اگر سايه ها بلند هستند و زياد به چشم مي آيند، سعي کنيد نورتان را پايين تر بياوريد، تا آن ها ناپديد شوند.
نور پنجره
اگر در اين تکنيک از نورپنجره استفاده مي کنيد، بزرگترين چيزي که بايد مراقبش باشيد، خود شماييد. چون نوردهي سوژه تان را از جلو انجام مي دهيد، ممکن است جلوي نور را بگيريد! با پنجره هاي بزرگ، اين مشکل زياد به چشم نمي آيد؛ ولي با پنجره هاي معمولي شايد يک مورد مشکل زا محسوب گردد. يکي از راه حل هاي اين مشکل، نشاندن سوژه است. در اين صورت شما نيز مي توانيد به زانو بنشينيد يا چمباتمه بزنيد و از مسدود کردن مسير نور جلوگيري کنيد.
در آخر
اين تکنيک در رشته تحرير ساده جلوه مي کند، اما  بسيار مؤثر است و نتيجه هاي قابل قبولي نيز مي توان از آن گرفت. حتي تلاش کمي هم مي برد، تا در آن حرفه ايي شويد. با اضافه شدن اين تکنيک به مجموعه روش هاي خودتان، خود را به تکنيک ساده و جديدي مجهز مي کنيد، که مي تواند پشتوانه اي محکم براي گرفتن عکس هايي عالي باشد و به سعي و خطاي زياد نيز احتياج نداريد.